I denna text förklaras hur Åhus scoutkår hanterar personuppgifter relaterat till ert barn och vi ber i denna text om samtycke för personuppgiftshantering i samband med scoutkårens verksamhet från och med höstterminen 2024 fram till starten av höstterminen 2025. Verksamheten omfattar avdelningsmöten, hajker och övriga arrangemang arrangerade av Åhus scoutkår enligt kårprogram och respektive avdelnings terminsprogram.

Syftet med hantering av personuppgifter är att kunna bedriva en säker och trygg verksamhet samt att kunna kommunicera med scouter och föräldrar.

Åhus scoutkår hanterar personuppgifter i form av namn, födelsedatum, kontaktuppgifter, eventuella allergier, andra medicinska uppgifter som är nödvändiga att känna till, simkunnighet samt anhörigs namn och telefonnummer. Uppgifterna lagras av ansvarig avdelningsledare eller kårordförande och delas endast med berörda ledare vid behov. I samband med aktiviteter kan fotografering och videofilmning förekomma. Syftet med foto och video är att informera om verksamheten (inom och utanför kåren) samt som dokumentation/historieskrivande.

Personuppgifterna som nämns i föregående stycke används enbart inom Åhus scoutkårs verksamhet och lämnas inte vidare till tredje part, med undantag för foto/video som kan användas för att informera utanför kåren.
Personuppgifterna sparas till och med 2025-12-31 varefter uppgifterna raderas/destrueras. Personuppgiftsansvarig är scoutkårens ordförande.

Enligt dataskyddsförordningen GDPR har man rätt att få tillgång till de personuppgifter som finns lagrade. Man har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Man kan när som helst återkalla samtycke till behandlingen av personuppgifter och begära att uppgifterna raderas. Man har också rätt att klaga till datainspektionen.