Spårare 8–9 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Spårarscout kan du bli när du börjar andra klass.

Åhus scoutkårs spåraravdelning

Kårens spåraravdelning heter Myggjägarna och huvudansvarig ledare är Daniel Gedeborg. Du kan mejla oss på myggjagarna@gmail.com eller ringa Daniel på 0730-780587.

Under den ljusa halvan av terminerna har vi möten de flesta måndagskvällar (kl 18:15-19:45). Under den mörkare halvan av terminerna träffas vi istället på helgerna, oftast lördagsförmiddagar.

Terminsprogram vt 2024 (pdf)

Intresserad?

För att hålla god kvalitet på verksamheten har vi begränsat antalet scouter till 30. För tillfället (läsåret 23-24) är avdelningen fullbelagd, men vill ditt barn bli scout så fyll i detta formulär så hamnar barnet på vår väntelista.

I Scouterna kan du hitta på nästan vad som helst, från att leka nya lekar och bygga kojor i skogen som man kan sova i, till att pyssla och laga mat.

Du lär dig något nytt nästan varje dag i Scouterna, det är alltid roliga saker men ibland är de också väldigt bra att kunna. Som att tälja med kniv eller lägga bandage på någon som gjort sig illa. Men till skillnad från hur man gör i skolan läser vi inga böcker om knivar och bandage, vi lär oss genom att göra, genom att prova på allt på riktigt istället. Medan vi gör det samarbetar vi alltid i patruller, små grupper där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälpas åt att hitta på ännu roligare saker.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Spårarscouten går oftast i årskurs 2 eller 3 i skolan. I den här åldern har barnen fått ganska god kontroll över sin kropp, som har blivit betydligt starkare och mer koordinerad än i förskoleåldern. De kan oftast knyta skor och rita föreställande och har kontroll på sin finmotorik när det till exempel gäller att sy.

I Scouterna har spårarna fått upp spåret på något nytt och vågar sig därför utanför hemmiljön med stort mod och med upptäckarglädje. De lär sig bäst genom att göra, och med kompisarna i Scouterna får de göra saker på riktigt, i sitt rätta sammanhang.

Spårarna utvecklas genom uppdrag och äventyr med ett tydligt stöd från vuxna. De skapar kontakter utanför skola och familj, med jämnåriga, äldre och vuxna genom Scouterna. Spårarna utvecklas och får allt lättare att reflektera över vad de varit med om och vad som har hänt. Fantasin sprudlar och genom hajker och äventyr är det lätt att leva sig in i andra världar. När det är dags att gå vidare mot upptäckarna är spårarna redo för större utmaningar.