Att vara ledare i Åhus scoutkår

Här berättar fem av våra ledare om varför de är scoutledare.

Anna, ledare för spårarscouterna (8-9 år)

– För mej handlar scouting om gemenskap och friluftsliv i en härlig kombination. Som ledare vill jag ge scouterna verktyg för att växa både som grupp och som individer, ta vara på och vårda vår natur och även klara sig i skog och mark. Jag vill skapa upplevelser för scouterna i naturen.

– Den bästa känslan är då man under en hajk eller ett läger lugnt kan iaktta på avstånd och se att scouterna tillsammans löser den uppgift de för stunden har framför sig med hjälp av de kunskaper de skaffat sig under scoutmötena. Själv har jag varit scout sedan barnsben. Jag känner glädje över att vara en del av en organisation som tillåter mig att fortsätta vara scout även i vuxen ålder, nu i rollen som ledare.

Fredrik, ledare för utmanarscouterna (15-18 år)

– Scouting för mig är gemenskap med både barn och vuxna. Jag har varit ledare i 7 år. Jag halkade in på scouting när min dotter, som då precis hade börjat på scouterna, inte ville sova själv på sin första hajk. Därefter var jag med och hjälpte till ett par år som hjälpledare och sen behövde de ledare på ett sommarläger och jag hakade på.

– Jag har provat på att vara ledare på alla avdelningar och är nu avdelningsledare för de äldsta ungdomarna, utmanarscouterna. För mig är scouting avkoppling från den vardagliga stressen och alla måsten. Det är också en utmaning för mig att försöka ge scouterna vissa verktyg inför vuxenlivet. Det kan handla om allt från kamratstöd, planering inför möten,  matlagning och annat.

Marianne, ledare för upptäckarscouterna (10-12 år)

– Mitt stora intresse är scouting! Det började för fem år sedan. Jag var då på en scouthögtid tillsammans med min dotter som var scout och Åhus scoutkår erbjöd mig att vara ledare i deras verksamhet. Under dessa fantastiska fem år har jag fått möjlighet att coacha/samspela och leda andra ledare, ungdomar och barn.

– Innan jag blev ledare var min personliga erfarenhet inom scouterna noll. Men trots detta har jag kunnat bidra genom mitt kunnande inom friluftsliv och natur, matlagning samt min erfarenhet som förälder. Jag har också lärt mig massor, som till exempel att köra följebåt, fånga och hålla en grupps uppmärksamhet, känna tillit till den som fått en uppgift att genomföra något, ”att skjuta från höften”, att lita på min egen förmåga att lösa problem, att inte överplanera möten, att inte utlova för mycket samt att delegera.

Jesper, ledare för spårarscouterna (8-9 år)

– Jag blev scoutledare när mitt äldsta barn blev scout. Jag tänkte att det kunde vara ett kul sätt för oss att umgås på fritiden. Det var det. Men barnet slutade med scouting och jag blev kvar eftersom det fanns så många andra skäl att vara scout: Jag kan ge barn en rolig fritidssysselsättning utan fokus på tävling eller prestationsstress. Jag  kan hjälpa scouterna att utvecklas och lära sig att samarbeta i grupp. Jag får vara utomhus (på mitt jobb sitter jag vid ett skrivbord).

– Dessutom får jag hänga med de andra ledarna och lära känna dem. Jag kommer ursprungligen från Åhus men hade varit borta så många år att jag inte längre hade några kontakter här. Genom att vara ledare i scouterna fick jag plötsligt många nya vänner.

Lilja Rut, ledare för upptäckarscouterna (10-12 år)

– Jag hade aldrig varit scout när jag följde med min dotter på ett av hennes första scoutmöten. Det var många barn som började den hösten och det behövdes fler vuxna på plats, så plötsligt blev jag scout också!

– På den tiden var jag ganska ny i Åhus och via scouterna fick jag möjligheten att vara aktiv i samhället och lära känna många, både unga och vuxna. Även om jag inte har varit scout tidigare eller kunnat så mycket om scouting så har det inte varit några problem att vara en aktiv ledare i kåren – man lär sig efter hand och får hjälp från de mer erfarna ledarna, och scouterna. Som ledare får man möjlighet att delta och bidra till en trevlig och sund fritidsaktivitet utan stora krav på prestation. Man kan njuta av friluftsliv samt gott sällskap och gemenskap med andra ledare.